6 priser til DMJX-studerende ved Årets Pressefoto

6 af årets 14 priser gik til Fotojournaliststuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, da vinderne af Årets Pressefoto i dag blev afsløret.

Stine Tidsvilde har taget Årets Nyhedsbillede Danmark under sin praktik på Ekstra Bladet
af Dan Hansen d. 2.03.2018 i Historier

En meget glad Søren Pagter kan næsten ikke få armene ned efter offentliggørelsen af vinderne ved Årets Pressefoto 2017.

6 af de 14 priser gik nemlig til fotos og projekter, som er lavet af hans studerende på Fotojournalistik på DMJX.

Her er de 6 vindende DMJX-projekter og dommernes kommentarer om vinderbillederne.

Årets Nyhedsbillede Danmark er taget af Stine Tidsvilde, som er i praktik på Ekstra Bladet

Begrundelse:
Dette vinderbillede er faktisk ikke et, man har lyst til at tage særlig ofte som fotograf. Det går tæt på, og hændelsen er tragisk. Men det skal tages, fordi det er vigtigt. Moderens sorg er universel, og fotografiet får os til at forstå konsekvensen af, at unge mennesker bliver skudt på gaden i Danmark - det går også ud over familierne. Selvom der indfinder sig en hverdagstilstand hos os, hvor vi ikke længere er chokerede, når det sker, så står alvoren helt klart her: Det, der overgår Abijas mor, kan ske for alle. Vi er ikke i Palæstina eller Syrien, men i København, og den store skræmmende og konfliktfulde verden er rykket ind i vores egen baggård. Billedet har en fin nyhedsæstetik, og teksten bidrager godt til, at man forstår situationens baggrund.

 

Årets Danske Hverdagsbilede er taget af Nanna Navntoft, studerende i praktik på Politiken

Vinderbilledet, der er plukket fra en glimrende og meget gennemarbejdet serie indsendt i Reportage Danmark-kategorien, viser os en overset del af den danske hverdag. Den hårde hverdag - og det er langt fra en kliché. De er hjemløse, de er afviste asylansøgere, og de er narkomaner. Længere ned mod samfundets bund kan man ikke komme. Men få meter fra dem fester og spiser hipsterdanmark på klubber og restauranter, eller ser på dyrt design og kunst i områdets mange gallerier. Denne kontrast udpensler konsekvensen af den førte politik, der bygger på en tro på, at hvis man bare gør mennesker rettighedsløse, så forsvinder de nok.
Og Nanna Navntoftes billede udsiger det gamle journalistiske credo om: At nu er det vist - så kan ingen komme bagefter og sige, at de ikke vidste besked.

Årets Reportage, Danmark – er lavet af Mathias Svold og Ulrik Hasemann som deres fælles afslutningsprojekt

Dommerne var ikke spor i tvivl om, at vinderen af denne kategori er den fine serie om Danmarks kyster. Den er gennemarbejdet, godt researchet og pinpointer på en nuanceret facon noget, der er helt unikt dansk. Det er lykkedes fotograferne at finde en kreativ, men stram ramme, der tillader dem at finde mange forskellige motiver, der kan spænde fra de samfundsaktuelle emner som forurening, urbanisering og diskussionen om 'Udkantsdanmark' til dette lettere frivole. Her er fællesskab, det nære hverdagsliv og sågar globaliseringen, som næsten er vendt på hovedet, for det plejer jo at være os, der rejser til udlandet for at blive gift … Serien er én lang historie og et godt eksempel på, hvad man får, når man arbejder med noget over tid. Derudover er den virkelig smuk uden at forfalde til solnedgangsæstetik.

 

Årets Åben Klasse - Janus Engel Rasmussen, BA-projekt fra DMJX

Serien er en original måde at arbejde på, som dommerne mente skulle honoreres. Janus Engel Rasmussen har valgt en konceptuel tilgang til en kompleks og ikke-synlig problemstilling, og han lykkes med at forene mange globale udfordringer i en sammenhæng. Man bliver klogere af serien og får indblik i en ukendt verden, der også formidles med en vis portion humor. Historien er gennemresearchet, og han må have gravet sig ned i den i flere omgange for at kunne forløse den sådan, at billederne stiller så store, men ikke uoverkommelige krav til både fotograf og beskuer.
 

Årets tv/web, kort indslag - Laura Bisgaard Krogh, Olivia Loftlund og Marie Bentzon, studerende, DMJX

Vinderen er en bevægende visuel fortælling, der går lige i maven og hjertet. Her er ingen berøringsangst. Som seer bliver man derimod selv inspireret til at være mere åben, fordi der fortælles så fint om nære relationer, der gør en forskel. Filmen er en kompleks og utraditionel kærlighedshistorie om to piger, der egentlig mødes i en form for arbejdsforhold, men bliver veninder. C sidder i kørestol og må bruge sine fødder i stedet for hænder, og A er hendes hjælper under opholdet på en højskole. A's opgave er at sørge for, at C kan det, alle andre kan. Så de fester, svømmer og hygger, mens A er C's arme, ben og stemme. Det er kropsnært med en befriende humor og enkelt fortalt. Laura Bisgaard Krogh har haft et blik og en mavefornemmelse fra starten, som hun holder sig tro mod, og hun følger den fotografiske nerve gennem hele filmen. Især scenen i svømmehallen er filmisk og fin. Det er også en produktion, der viser, at man ikke behøver rejse til verdens ende for at fortælle en unik historie.

Årets tv/web, Åben klasse - Rune Aarestrup Pedersen & Anders Rye Skjoldjensen, studerende, DMJX

Vinderproduktionen fortæller den store historie om klimaforandringerne gennem den 'mindre' historie om brandene i Californien i et stramt visuelt koncept med virkelig flotte billeder og videoer. Historien er godt og overskueligt layoutet. Man finder nemt rundt og kan nyde videoerne, hvor der sættes ansigter på katastrofen og dem, der kæmper med og mod den. Der har været en ide fra starten om, hvordan det hele skulle produceres, og den har de holdt sig til, uden at det visuelle tager over. Men det fungerer for eksempel rigtig godt, at portrætterne er framet ens. Historien er velskrevet, godt researchet med mange skæve vinkler, og man får meget viden.

Fakta og øvrige vindere
Årets Pressefoto gik til Rasmus Flindt Pedersen, freelance, mens Politikens Mads Nissen blev kåret som Årets Pressefotograf

168 fotografer havde sendt 2.041 fotografier og 49 tv/web-produktioner ind til konkurrencen.

Vinderne blev afsløret fredag den 2. marts på Det Nationale Fotomuseum, Den Sorte Diamant i København, hvor udstillingen kan ses frem til den 21. april 2018. Udstillingen gæster herefter en række danske byer.

Læs mere på pressefotografforbundet.dk

Kategori:  Historier

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram